In 2016 werd een samenwerkingsakkoord gesloten met Steven Duyck waar hij de regie zal voeren voor de vijf volgende producties van de gilde.

 

Historiek

KSMG is een toneelvereniging in Beveren. Beveren is misschien geen wereldstad, maar toch willen we aan ons dorp een eigen karakter geven. Daarbij hebben we ons toegespitst op cultuur, en KSMG maakt daar deel van uit.

De toneelverening KSMG kent een eigen geschiedenis met een resem aan reeds gespeelde toneelstukken.

De laatste jaren brachten we het volgende:

♦ februari 2019: GRAS (Esther Gerritsen) in een regie van Steven Duyck met herneming in oktober 2019 en Landjuweel Brussel op 2 november 2019 (zaal Zinnema in Anderlecht).

  • In november hebben we het stuk nog eens opgevoerd in Kortrijk op vraag van de Unie der Zorgelozen, een sociaal-artistiek gezelschap.

♦ januari 2016: DE PIJNDERS (Arne Sierens) in een regie van Steven DuycK

♦ januari 2015: HET DINER (Kees Prins - naar het boek van Herman Koch) in een regie van Bernard Decock.

♦ mei 2013: De GRÖNHOLMMETHODE(Jordi Galceran) in een regie van Tom Ternest

♦ jan 2011-2012: RUST waarmee we het landjuweel gewonnen hebben in een regie van Bernard Decock 
    (spelen op landjuwelenfestival 01 nov 2012 in Gent)

♦ nov 2010: SPIEGELWANDEN in een regie van Bart Gerard

♦ feb 2009: DE VERLEIDING: met GEDISTINGEERDE KROEGTIJGERS regie Bart Gerard

♦ feb 2009: HET MOEDERSKIND regie Guy Bruwee

♦ dec 2009: FOOD CHAIN in een regie van Bernard Decock

♦ nov 2008: THE DINNER PARTY in een regie van Bart Gerard

♦ feb 2008: THEATER@HOME in een regie van verschillende regisseurs

♦ nov 2007: JACQUES EN ZIJN MEESTER in een regie van Tine Vanpoucke

♦ mrt 2007: 8 VROUWEN in een regie van Jan Vanaudenaerde

♦ okt 2006: HET GEHEUGEN VAN WATER in een regie van Bart Gerard

♦ sep 2006: ROESELAARSE THEATERWANDELINGEN

♦ mrt 2006: INSTINCT in een regie van Jan Vanaudenaerde

♦ nov 2005: TAXI TAXI in een regie van Pol Vansteeland

♦ aug 2005: Cultuurwandeling Polonaise

♦ mei 2005: VIP-LOUNGE SCHWUNG De Bevers

Maar alles begon eigenlijk op vier februari 1924: toen werd het SINT MICHIELSGEZELSCHAP opgericht. Dit werd bijgestaan, volgens de oorspronkelijke standregelen van het gezelschap, door de Heilige en Onbevlekte Maagd Maria. Het doel was tweeledig: strijd voeren voor de katholieke gedachte onder leiding der geestelijkheid en de verstandelijke en zedelijke verheffing van ons christen Vlaamse volk. De toneelvereniging profileerde zich als "Katholieke Jonge Wacht - Toneel - en Zangmaatschappij. De allereerste standregelen werden ondertekend door EH. Edm. Roose, onderpastoor en proost Hr. H. Van Belleghem en de bestuursleden. Deze standregelen werden door de tijd heen al meerdere malen gewijzigd in functie van de nieuwe behoeften die de evolutie met zich meebrengt. Het huidige moderne toneel is gebaseerd op een goede onderlinge samenwerking tussen de verschillende leden en het wordt geleid door een sterk bestuur.


In 1924 startten de eerste activiteiten van KSMG. Deze waren de deelname met een praalwagen bij de inhaling van pastoor Desmet in Beveren en de eerste twee opvoeringen ('Hugh Schott' of 'De Lichttoren' en 'Vlug verdiend') voor life-publiek.

Vanaf dan werden de volgende avonden tot aan de vooravond van Wereldoorlog Twee gevuld met prachtige liederavonden en toneelfeesten. Tijdens de oorlog werd geen enkele activiteit van de vereniging genoteerd, maar na de oorlog kwam het culturele leven opnieuw op gang. In 1946 werd de vereniging een vaste waarde binnen zijn vakgebied. In dit jaar behaalde het 75% tijdens een wedstrijd van het Algemeen West-Vlaams Toneel, en dit met de toneelstukken 'De Klucht' en 'De ridder van Damocles'.

In 1949 vierde de toneelvereniging haar zilveren jubileum en in 1955 kreeg de vereniging de toelating om een vrouwenrol door een vrouw te laten vertolken. Dit was nog nooit eerder gebeurd en daarom betekent 1955 een keerpunt in de evolutie van het gezelschap. Zo werd de St-Michielsgilde een vaste cultuurwaarde voor Beveren.

Maar in 1959 werd het medium televisie geïntroduceerd bij gezinnen, waardoor het repertoire achteruitging en er minder toneelstukken werden opgevoerd. In deze periode kende het bestuur ook een wijziging: het bestuur werd vernieuwd met jonge mensen. Oud-bestuursleden wilden de touwtjes opnieuw in handen nemen, maar dit leidde tot conflicten. Daarom werd in 1963 een verbond gesloten tussen oud en jong en kon men een nieuwe start nemen. Het gezelschap nam opnieuw deel aan wedstrijden. Al gauw vierde de vereniging haar gouden jubileum. Het ging de vereniging voor de wind en het stuk 'Puin' in 1976 bracht de groep in Ere-afdeling van het Provinciaal Toernooi. In 1988 werd de allerhoogste top bereikt met de memorabele opvoering van 'Een doos vol kruimels' van Neil Simons.

In 1988 werd een nieuw bestuur verkozen. Met de nieuwe voorzitter Marc Depla (nu nog steeds aan het hoofd van de vereniging) werd een nieuwe, frisse en gedurfde start genomen. Met deze nieuwe voorzitter werd er meer aandacht besteed aan de voortdurende vorming van het spelerspotentieel, het aantrekken van gastregisseurs en het delegeren van de taken binnen het bestuur dat zich vooral toespitste op een toekomst die gekenmerkt zou worden door meer kwalitatief toneel en het behoud van de groep binnen het snel evoluerend toneellandschap in de Roeselaarse regio. Door deze veranderingen kan het gezelschap rekenen op een vast kennerspubliek. Intussen won de vereniging drie Gouden Meeuwen (dit is de hoogste onderscheiding van het tweejaarlijkse toernooi van het Algemeen West-Vlaams Toneel). In tegenstelling tot deze behaalde prijzen duwde de provinciale jury de groep in een lagere klassering. Maar door een goeie spirit binnen de groep, zal KSMG zijn waarde behouden in de amateurtheaterwereld.